Business City Never Stops - yrittäjyys on Lahden seudulla voimissaan

14.2.2018

Lahden seudun vetovoimatekijöitä tuodaan jälleen esille yritysten ja yritystarinoiden kautta. Meneillään oleva kampanjaan on valjastettu toistakymmentä uutta yritystä levittämään Lahden seudun yritysympäristön tunnettuutta. Tällä kertaa teemoina ovat vastuullisuus, hyvinvointi, kansainvälisyys ja yhteisöllisyys.

Mukana 14 uniikkia yritystä

”Viimeisimmässä kampanjassamme on mukana 14 mielenkiintoista ja uniikkia yritystä, jotka muokkaavat omalla toiminnallaan mielikuvaa Lahden seudusta ja osaltaan luovat uutta yritys- ja kaupunkikulttuuria. Tällä kertaa esillä on vähän pienempiä yrityksiä, mutta taas hyvässä yhteishengessä ja vahvasti yhdessä esiintyen”, toteaa Lahden Seudun Kehitys LADECin markkinointipäällikkö Tarja Pellinen.

”Lahden seudulla on paljon mielenkiintoisia ja jopa yllättäviäkin yrityksiä. On ollut hienoa saada kampanjaan mukaan myös uudempia tulokkaita, kuten Nepra, joka on rohkeasti lähtenyt mukaan urheiluvaatebisnekseen kestävällä ideologialla. Mukana on myös ”Lahes ja Losis” toimiva M-Eazy Music, joka pitää sisällään musiikin tuotantoyhtiön, levymerkin, kustannusyhtiön ja ohjelmatoimiston sekä Freerunning-lajiin erikoistunut Herttua Family Orimattilasta”, Pellinen esittelee.

Puutekniikan insinööriksi Lahteen opiskelemaan tullut Jasmiina Kolehmainen sai innostuksen yrittämiseen opintoihin kuuluvista yritysopinnoista. Jasmiina muotoilee Koskisen Oy:n vanerista taidokkaita sisustustuotteita.

”On tosi ihanaa, että meihin pienyrittäjiin ja startupeihin panostetaan myös ja apua saa, kun sitä pyytää. Kenties pian saamme englanninkieliset verkkosivut auki ja näin jälleenmyyntikanavan ulkomaille. Näkisin että tämän tyyppinen, puinen Suomi-design myisi hyvinkin kansainvälisillä markkinoilla. Lahdesta on ollut hyvä lähteä liikkeelle.”

Yksi kampanjakasvo on Risto Kasurinen Gymstickistä. Gymstick International on lahtelainen, innostava menestystarina, jonka tuotevalikoima kattaa lähes 300 erilaista liikunnan ja hyvinvoinnin tuotetta. Gymstickin tarina lähti liikkeelle Kasurisen kehittämästä jumppakeppi Gymstickistä, jota on myyty kohta miljoona kappaletta.

”Lahti on juuri sopiva Gymstickille. Kustannukset pysyvät kurissa ja logistiikka toimii. Meillä on täällä varastossa esimerkiksi noin 200 000 tuotetta, joten jos samankokoisen varaston pitäisi pääkaupunkiseudulla niin kiinteät kulut olisivat varmasti kolminkertaiset. Täältä on nopeat ja helpot yhteydet kansainvälisille markkinoille. Yhtä ketterästi tuotteet liikkuvat täältä ulkomaille kuin Helsingistäkin”, Kasurinen kommentoi.

Sijoittumismarkkinointi on pitkäjänteistä työtä

”Kampanja painottuu talousmedioiden digikanaviin sekä sosiaaliseen mediaan, mutta olemme olleet myös Talouselämässä ja Optiossa printtimainoksilla. Kampanja käynnistyi vuoden 2017 lopussa ja se jatkuu helmi-maaliskuun vaihteeseen saakka. Tämä on osa pitkäjänteistä työtämme, jolla houkuttelemme yrityksiä sijoittumaan, laajentamaan tai perustamaan uuden yrityksen Lahden seudun talousalueelle”, Pellinen kertoo.

Yritysympäristön markkinointi on tärkeä palanen, kun tehdään tutuksi Lahden seudun vetovoimatekijöitä kotimaisille ja kansainvälisille yrityksille. LADECin sijoittumispalvelusta vastaavan Sari Kesäniemen mukaan Lahden seudun vahvuuksia ovat esimerkiksi logistisesti hyvä sijainti, toimitilojen edullinen vuokrataso, hyvät liikenneyhteydet ja osaavan työvoiman saatavuus sekä helposti lähestyttävät yritysverkostot.

”Lahden seudulla puhalletaan yhteen hiileen ja ollaan valmiita yhteistyöhön. Vallitsevasta ilmapiiristä kertoo sekin, että täällä toimivat yritykset ovat aina valmiita kertomaan Lahden seudusta ja siitä, miksi Lahdesta käsin on hyvä toimia sekä paikallisilla, kansallisilla ja kansainvälisillä markkinoilla”, toteaa Pellinen.

Lahti Business Region -brändin mukaisissa kampanjoissa, uutiskirjeissä sekä yhteisillä messu- ja tapahtumaosastoilla on ollut mukana kymmeniä yrityksiä, ja pelkästään näyttävissä mainoskampanjoissa 45 yritystä.

Kampanjassa mukana olevat yritykset:

• Bistro Popot, Kati Häkkinen
  • Bus Burger, Eeva Laajoki