Marginaalista maailman valloitukseen


Ideasta liiketoimintaa Toimivalle yritykselle Muotoilu Hyvinvointi & Liikunta Kansainvälistyminen 6.2.2018

Lahtelainen Steaks Contact Wear on muutaman vuoden ikäinen vaatetusalan yritys, jonka tähtäin on Euroopan ja Amerikan markkinoilla. Naisten omaan joukkueurheiluun, Roller Derbyyn, alun perin kehitetty suojavaatemallisto etsii parhaillaan markkinoita muistakin kontaktilajeista. LADEC on ollut vahvasti mukana ja tukena yrityksen vauhdikkaassa alkutaipaleessa.

Steaks Contact Wearin perustaja ja yrittäjä Suvi Alalantela on lähtöisin Tampereelta. Lahden Muotoiluinstituutissa vaatetusalan suunnittelijaksi ja muotoilijaksi opiskellut Alalantela työskenteli valmistumisensa jälkeen viitisen vuotta Luhdalla ennen kuin päätti perustaa yrityksen vaatemallistonsa ympärille. Steaks Contact Wear syntyi pitkälti omasta tarpeesta.

– Olin perustamassa Lahteen Roller Derby-seuraa seitsemän vuotta sitten ja huomasin, ettei vauhdikkaaseen kontaktilajiin ole saatavilla omia suojavarusteita. Muiden lajien suojavarusteet olivat niin tökerön näköisiä, että naiset satuttivat mieluummin takapuolensa kuin käyttivät paksuja suojahousuja. Päätin suunnitella tyylikkään ja huomaamattoman, teknisestä materiaalista valmistetun suojavaatemalliston, jota kaikki harrastajat kehtaavat ja haluavat käyttää, hän kertoo.
 

Nopeatempoinen joukkuepeli

Roller Derby on laji, josta moni on nähnyt vilauksen lähinnä jenkkileffoissa. Ovaalin muotoista rataa rullaluistimilla mikroshorteisssa ja verkkosukkahousuissa viilettävät naiset ovat Alalantelan mukaan niin kaukana lajin oikeista harrastajista kuin olla ja voi.

– Mielikuva liittyy lajin alkuaikoihin, jolloin Roller Derby oli yhtä viihteellistä kuin amerikkalainen showpaini. Vuosikymmenten saatossa siitä on kehittynyt vauhdikas urheilulaji, jota harrastetaan Suomessa divari- ja SM- ja jopa MM-tasolla. Laji on nopeatempoinen joukkuepeli, joka vaatii voimaa, nopeutta, strategista älyä ja urheilullisuutta. Ennen kaikkea se on kuitenkin hauskaa! Alalantela vakuuttaa.

Roller Derbyssä kentällä on yhtä aikaa viisi pelaajaa kummastakin joukkueesta: yksi nousija eli jammeri ja neljä puolustajaa. Joukkueet luistelevat tiiviinä ryhmänä eli pakassa. Nousijat saavat pisteitä aina ohittaessaan vastapuolen pelaajan. Pelaajat voivat estää vastapuolen pelaajia vartalollaan ja antamalla osumia. Tuomarit valvovat, että pelaajat toimivat sääntöjen mukaan ja rikkojaa odottaa jäähypenkki.

– Kaikissa muissa naisten joukkuelajeissa kontaktit ovat yleensä kiellettyjä, mutta Roller Derbyssä ei. Pelissä pärjää hyvällä tiimistyöskentelyllä, rohkeudella ja vahvalla kunnolla, hän kertoo.

"Jos en itse keksi, miten jokin yrityksen kehittämiseen liittyvä asia ratkaistaan, käännyn LADECin ja Jyrki Rautkiven puoleen. Hän ja Isko Lappalainen ovat olleet yrityksen perustamisessa ja kehittämisessä vahvasti apuna ja tukena. On ollut kiva huomata, että he pitävät edelleen yhteyttä ja kysyvät säännöllisesti minun ja yritykseni kuulumisia."

Lisävoimia myyntiin

Hyvää peliälyä ja taktista osaamista vaaditaan myös Steaks Contact Wearin nupullaan olevassa maailman valloituksessa. Suvi Alalantelan mukaan Suomessa on noin 500 lajin harrastajaa, Jenkeissä noin 100 000. Yrityksen pitkän tähtäimen tavoitteena oleva 10-15 prosentin siivu koko jenkkimarkkinasta vaatii myynnin, markkinoinnin ja jälleenmyyjäverkoston kasvattamista.

Suvin saksalainen yhtiökumppani vastaa mm. yrityksen nettisivuista ja verkkokaupasta. Vaatteiden valmistus on ulkoistettu Suomeen ja Liettuaan, mutta tuotteiden myynti ja asiakkuuksien hallinta vaativat lisävahvistusta.

– Jos en itse keksi, miten jokin yrityksen kehittämiseen liittyvä asia ratkaistaan, käännyn LADECin ja Jyrki Rautkiven puoleen. Hän ja Isko Lappalainen ovat olleet yrityksen perustamisessa ja kehittämisessä vahvasti apuna ja tukena. On ollut kiva huomata, että he pitävät edelleen yhteyttä ja kysyvät säännöllisesti minun ja yritykseni kuulumisia. 

Isko Lappalaisen osaamisesta oli Suville konkreettista apua mm. luovien alojen CreMa-rahoituksen hakemisessa.

– Olin hakenut CreMa-rahoitusta aiemminkin, mutta vasta Iskon kanssa tekemäni hakemus tuotti tulosta. Sain hakemani tukisumman lähes eurolleen sellaisena kuin olin toivonut, Suvi hymyilee.

Steaks Contact Wearin lopullinen nousukiitoon lähtö edellyttää malliston markkinoimista myös muille kontaktilajeille. Sellaisia voisivat olla esimerkiksi lumilautailu ja BMX-pyöräily.

– Kaikenlaisessa sparrauksessa sekä ideoiden jalostamisessa ja kaupallistamisessa ladecilaisten osaaminen nousee parhaiten esiin. He ovat kuin isoveli, jonka puoleen voi kääntyä koska tahansa, Alalantela summaa.
 

www.steakscontactwear.com

Teksti: Taru Schroderus

Tutustu muiden alueemme yritysten tarinoihin täällä.